vering afstelling

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Thieu59
Berichten: 2
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 12:33
Mijn motor is een: vstrom 1000
Locatie: heesch

vering afstelling

Bericht door Thieu59 » zo 15 jul 2012, 10:31

wij gaan voor de eerste keer met motor op vakantie.
de vraag is nu hoe de vering moet/kan staan met twee man op de motor.
bestuurder 85 kg,passagier 65kg,en allen maar een topkoffer,
b.v.d thieu

Leville

Re: vering afstelling

Bericht door Leville » zo 15 jul 2012, 11:34

Om goed te zijn zou je eerst je "SAG" moeten meten. Dat is de "statische" inzakking van je vering bij belasting (rijder, bijrijder, bagage).

Vooraan kan je simpel meten door middel van een tie-wrap die om je binnenpoot. Je duwt die tegen de vorkdichting. Nadat je je fiets bij stilstand belast hebt (rijder, bijrijder, bagage), meet je hoeveel mm de tie-wrap opgeschoven is op je binnenpoot. (Opgelet: het is niet aanbevolen om een tie-wrap rond je binnenpoot te laten zitten. Er kruipt vuil achter.)

Achteraan moet je meten hoeveel je fiets inzakt ter hoogte van de wielas. Je vraagt best een extra persoon om dit te meten; verticaal ten opzicht van een vast punt aan de handvatten.)

Om goed te zijn is de SAG ergens tussen 20-30% van je VEERWEG. 20% is als je graag sportief rijdt. 30% is comfortgericht.

* Veerweg vooraan DL-650/DL-1000 (eender welk bouwjaar): 150 mm
* Veerweg achteraan DL-650 <L2/DL-1000: 150mm
* Veerweg achteraan DL-650 L2 en later: 160mm

Je meet best voor- en achteraan tegelijk. Want teveel inzakking achteraan ontlast de voorkant, en vice versa. Het zijn dus communicerende vaten.

De SAG kan je bijstellen door middel van de pre-load schroeven op je voorvork, en de externe adjuster van je achtervering. Vooraan moeten beide benen wel een gelijk aantal omwentelingen vanaf de nulstand hebben.

Geraak je niet aan 20%, dan heb je een te harde spiraalveer. Krijg je de inzakking niet onder 30%, dan heb je een te zwakke spiraalveer.

Da's stap 1. Als je SAG goed staat, kan je de rebound van je achtervering bijstellen. Dat doe je door middel van de stelschroef onderaan je veringselement (zie je handleiding).

De reboundinstelling bepaalt hoe snel de vering terug uitveert na een schok. De rebound harder zetten (+) vertraagt de beweging verder.

Om de juiste afstelling te vinden heb ik mijn eigen testparcours opgebouwd. Dat hoeft niet lang te zijn. Het is ideaal als het minstens volgende elementen bevat:
- verkeersplateau met steile op- en afrit.
- langer stuk beschadigd/oneffen wegdek

Heel eenvoudig uitgelegd staat je rebound te hard/traag afgesteld als snelle opeenvolgende schokken "hard" aanvoelen. Omdat de vering niet snel genoeg is kunnen uitveren, is er te weinig veerweg beschikbaar gekomen om de schok goed op te kunnen vangen.

Je rebound staat te zacht/snel afgesteld als je vering de neiging heeft tot een pogo-effect. Lees: bruusk uitveren bij een harde schok. Bijvoorbeeld als je vork opspringt bij het opvangen van een éénmalige harde schok. Of als je achtervering de neiging heeft tot opwippen als je de het verkeersplateau oprijdt. Opgelet: de rebound mag ook nooit op de hardste stand staan. Heb je meer rebound nodig, dan de afstelling van voorzien, dan raadpleeg je best een veringspecialist.

Je test de rebound best met een minimum aan snelheid, omdat dan de effecten worden uitvergroot.

Natuurlijk bestaat vering afstemmen niet enkel uit het instellen van de SAG en de rebound. Maar de SAG van de vering en de rebound van de achtervering is het enige wat je zelf kan instellen aan je Strom, zonder bijkomende kennis en gereedschap. En je kan er al merkbare verbetering mee boeken.

Veel succes!

Leville

Re: vering afstelling

Bericht door Leville » wo 18 jul 2012, 23:42

Leville schreef:Je test de rebound best met een minimum aan snelheid, omdat dan de effecten worden uitvergroot.
Lees: je moet voldoende snelheid hebben.

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2776
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: vering afstelling

Bericht door Tulipan » wo 18 jul 2012, 23:57

Ik denk dat ie met zo´n antwoord wel even bezig is , als ie er al niet van geschrokken is :schater:
Zie postings :D http://www.v-strom.nl/forum/memberlist. ... ile&u=3992
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8084
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: vering afstelling

Bericht door Iron Horse » do 19 jul 2012, 00:53

Dit klink wel echt heel onervaren, ik hoop dat hij wel overige motorervaring heeft, hopelijk wel z'n A-tje op zak.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Leville

Re: vering afstelling

Bericht door Leville » do 19 jul 2012, 07:38

Iron Horse schreef:Dit klink wel echt heel onervaren, ...
Is het niet gewoon een typische vraag voor iemand die een fiets gekocht heeft en nog nooit iets aan de vering gewijzigd heeft? Persoonlijk denk ik dat er zo velen zijn.

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1123
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: vering afstelling

Bericht door Sanscorp » za 26 apr 2014, 19:44

Oud topic maar een bruikbaar antwoord!
Heb ik weer wat te doen haha.

Ik rij nu bijna 10 jaar motor maar heb dit nooit geweten, niet in zulke details in ieder geval.

Op 3 van de 5 motoren die ik heb gehad was dit ook niet dusdanig instelbaar.
Preload wel, maar ook vaak alleen achter.

Alleen de dl650 en dl1000 hebben dit niveau van "stelbaarheid".
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2776
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: vering afstelling

Bericht door Tulipan » za 26 apr 2014, 23:36

En al 6 jaar onaangepast rondrijden :oops:
De drempels ga je voortaan sneller nemen :D
Maar schaam je niet, hier wist ( bijna ) niemand het in de club O:-)
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Leville

Re: vering afstelling

Bericht door Leville » zo 27 apr 2014, 00:34

Leuk dat het gewaardeerd wordt.

Correct afgestelde en goede vering geeft je een andere rij-ervaring. Meer comfort, minder vermoeidheid bij langere ritten, beter sturen/meer controle, meer reserves, beter remmen (wegens meer contact met de weg), stabielere luchtstroom rond je hoofd, (iets) minder verbruik, minder bandenslijtage...

Pas wel op, het is verslavend. Eens geproefd kan je niet meer terug.

Gouden tip: draai die rebound-demping niet te fel dicht. Gewoon zorgen dat de vering niet blijft nadeinen na het absorberen van een schok.

Goed, nu ga ik mijn "oude kriek" van brouwerij "Oud Beersel" verder degusteren en slapen ;-)

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1123
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: vering afstelling

Bericht door Sanscorp » di 17 jun 2014, 08:34

Nog even een constatering: ik weeg 80 kilo en rij bijna altijd alleen.
als ik de motor rechtop zet (van de jiffy af) en op de motor ga zitten dan zakt deze nauwelijks in..

Als we het over een SAG van 30% hebben voor comfort, dan zit ik op 4,5mm inzakken bij het gaan zitten toch?
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Leville

Re: vering afstelling

Bericht door Leville » di 17 jun 2014, 09:33

Klopt, maak er centimeter van en je hebt zowat de maximale SAG, ja ;-)

Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1883
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Locatie: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: vering afstelling

Bericht door PDvD » di 17 jun 2014, 09:37

Eerst opmeten hoe ver de motor nu van de grond is (bijvoorbeeld achterspatbord). Vervolgens bagage en duo er op en dan net zo ver bijdraaien tot dit hetzelfde is.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning

Leville

Re: vering afstelling

Bericht door Leville » di 17 jun 2014, 10:35

Sorry PDvD, bij mijn weten hebben motorfietsen onbelast niet zomaar de juiste SAG. In bovenstaande post staat de enige juiste methode.

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1123
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: vering afstelling

Bericht door Sanscorp » di 17 jun 2014, 10:50

"Volledig belast" is bij mij totaal anders bij elke rit.
Soms gaat de camera en apparatuur van 10kg wel mee, vaak rij ik alleen, soms met koffer, soms zonder koffer maar met rugzak, soms zonder rugzak, heel soms met zijn 2en.

als ik uit ga van de meest voorkomende situatie dan is het dus zo min mogelijk bepakt, alleen ikzelf op de motor.

dus daar moet ik hem ook op afstellen, niet op volledig maximaal beladen want dan ga ik er maar weinig plezier van hebben
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1883
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Locatie: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: vering afstelling

Bericht door PDvD » di 17 jun 2014, 11:31

Leville schreef:Sorry PDvD, bij mijn weten hebben motorfietsen onbelast niet zomaar de juiste SAG. In bovenstaande post staat de enige juiste methode.
Zal misschien bij mij zo zijn dan omdat mijn achterveer uitgekozen is op mijn gewicht etc... Het is me zo uitgelegd bij Hyperpro in ieder geval. Nu rijdt ie superstrak (mijn strom) ga je er gewicht aanhangen dan even opmeten hoeveel deze inzakt en dat bijdraaien. Voor een achter duikt bij belasting even ver in. Ga je er achter meer aan hangen dan moet je achter bijdraaien (logisch).
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning

Plaats reactie