Scheve voorvork / t-stuk
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: do 07-03-2019, 09:01
- Mijn motor is een: Suzuki DL1000 (2005)
- Woonplaats: Rotterdam
Scheve voorvork / t-stuk
Goedemorgen,
Ik zit al een tijdje met een klein probleempje;
Bij de proefrit voor de aanschaf van mijn motor heb ik het gevoel gehad dat mijn stuur niet 100% recht stond. Dit ter sprake gebracht en verkoper zei me dat hij toch echt recht stond.... Juist.
Omdat het voor de rest voor mij een nieuwe zithouding was, een erg lange autorit geweest was en erg windering tijdens de proefrit besloot ik om de verkoper te geloven. Ik zal wel een beetje scheef gezeten hebben of het me verbeeld hebben.... Juist.
Ik heb het beestje gekocht.
Na een flink aantal kilometers merk ik hier steeds minder en minder van, want ik ben dit gewoon gewend van mijn motor. Het stuur stond echt niet haaks ofzo, is een minimaal verschil geweest.
Na alle kilometers is het vanzelfsprekend tijd voor enig onderhoud. Ik heb dit laten doen bij een betrouwbare kennis van me die net zijn eigen zaak heeft. Na het onderhoud was één van zijn ervaren monteurs een proefrondje over het terrein gaan rijden waarna hij me opbeld;
"Beste Maurits, je voorvork staat scheef!" ......dat had ik niet echt nodig.
Na overleg heeft de monteur geprobeerd om een beter uitlijning van het eea te verkrijgen, helaas zonder resultaat.
Misschien staat het nu wel schever dan eerst, of het is een mentaal ding geworden, dat zou ook heel goed mogelijk zijn.
Lang verhaal kort; Waarschijnlijk een scheef t-stuk. Alleen het T-stuk vervangen gaat mij ( of de monteur) veel werk opleveren. Voorstel was om een complete voorvork op de kop te tikken van een sloop ( met alle risico's van dien).
Er staan heel wat complete DL650 voorvorken online, maar een enkele DL1000. Volgens de partnummers van deze samenstellingen scheelt het telkens alleen de laatste 2 getallen ( 06 voor de 1000 en 27 voor de 650).
Nu mijn vraag; Als ik in zijn geheel een voorvork vervang, kan ik dat eventueel ook kiezen voor een 650 ? Heeft iemand daar ervaring mee?
Dit verruimd mijn zoekgebied aanzienlijk.
Ik rij nu gewoon wel door met de motor, er is mij ook gezegd dat het wel VEILIG is ( eerste wat ik gecheckt heb). Zoals je wellicht begrijpt rijdt het toch anders nu ik deze kennis over de voorvork heb.
Mocht ik tzt een andere motor willen kopen, dan wil deze natuurlijk ook met een goed gevoel kunnen verkopen. (recht dus)
Ik zit al een tijdje met een klein probleempje;
Bij de proefrit voor de aanschaf van mijn motor heb ik het gevoel gehad dat mijn stuur niet 100% recht stond. Dit ter sprake gebracht en verkoper zei me dat hij toch echt recht stond.... Juist.
Omdat het voor de rest voor mij een nieuwe zithouding was, een erg lange autorit geweest was en erg windering tijdens de proefrit besloot ik om de verkoper te geloven. Ik zal wel een beetje scheef gezeten hebben of het me verbeeld hebben.... Juist.
Ik heb het beestje gekocht.
Na een flink aantal kilometers merk ik hier steeds minder en minder van, want ik ben dit gewoon gewend van mijn motor. Het stuur stond echt niet haaks ofzo, is een minimaal verschil geweest.
Na alle kilometers is het vanzelfsprekend tijd voor enig onderhoud. Ik heb dit laten doen bij een betrouwbare kennis van me die net zijn eigen zaak heeft. Na het onderhoud was één van zijn ervaren monteurs een proefrondje over het terrein gaan rijden waarna hij me opbeld;
"Beste Maurits, je voorvork staat scheef!" ......dat had ik niet echt nodig.
Na overleg heeft de monteur geprobeerd om een beter uitlijning van het eea te verkrijgen, helaas zonder resultaat.
Misschien staat het nu wel schever dan eerst, of het is een mentaal ding geworden, dat zou ook heel goed mogelijk zijn.
Lang verhaal kort; Waarschijnlijk een scheef t-stuk. Alleen het T-stuk vervangen gaat mij ( of de monteur) veel werk opleveren. Voorstel was om een complete voorvork op de kop te tikken van een sloop ( met alle risico's van dien).
Er staan heel wat complete DL650 voorvorken online, maar een enkele DL1000. Volgens de partnummers van deze samenstellingen scheelt het telkens alleen de laatste 2 getallen ( 06 voor de 1000 en 27 voor de 650).
Nu mijn vraag; Als ik in zijn geheel een voorvork vervang, kan ik dat eventueel ook kiezen voor een 650 ? Heeft iemand daar ervaring mee?
Dit verruimd mijn zoekgebied aanzienlijk.
Ik rij nu gewoon wel door met de motor, er is mij ook gezegd dat het wel VEILIG is ( eerste wat ik gecheckt heb). Zoals je wellicht begrijpt rijdt het toch anders nu ik deze kennis over de voorvork heb.
Mocht ik tzt een andere motor willen kopen, dan wil deze natuurlijk ook met een goed gevoel kunnen verkopen. (recht dus)
- Sparkle Black Peter
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5067
- Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
- Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
- Woonplaats: Bij Tilburg
Re: Scheve voorvork / t-stuk
Hoi Maurits, helaas past de voorvork van een 650 niet in jou 2005 DL1000. Maar wat heb je precies nodig. Nummer 1 en 9 op tekening. Of ook de binnenpoten op tekening 2.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Re: Scheve voorvork / t-stuk
https://www.youtube.com/watch?v=pNEmOqY02EU
https://www.youtube.com/watch?v=vSunBRB6-r8
Merk en model komen dan niet overeen maar het principe blijf het zelfde.
Bij mij staat het stuur scheef,dat komt door de trilling rubbers in de kroonplaat.....misschien ook even nakijken
https://www.youtube.com/watch?v=vSunBRB6-r8
Merk en model komen dan niet overeen maar het principe blijf het zelfde.
Bij mij staat het stuur scheef,dat komt door de trilling rubbers in de kroonplaat.....misschien ook even nakijken
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: do 07-03-2019, 09:01
- Mijn motor is een: Suzuki DL1000 (2005)
- Woonplaats: Rotterdam
Re: Scheve voorvork / t-stuk
Thanks voor de tip. Is dit veel voorkomend dat je weet? Want als dat zo zou zijn, ga ik er min of meer van uit dat de monteur dit wel gezien / opgemerkt zou hebben.
Hoe kan ik dit controleren als ik zo thuis bij mijn motor sta?
Hoe kan ik dit controleren als ik zo thuis bij mijn motor sta?
Re: Scheve voorvork / t-stuk
Dat van de trilling rubber's komt omdat ik al 2 keer op de zijkant heb gelegen in eigen tuin .( smal padje )
dochter : " Mam, waarom ligt papa onder zijn motor in de plantjes ? "
Niks ernstigs ,maar zo kreeg het stuur een tikkie en die staat nu scheef ten opzichte van de bovenste kroonplaat.
Gewoon moeren van de rubbers aan de onderkant van de kroonplaat losdraaien en het stuur weer uitlijnen op de rest....en vast draaien natuurlijk
dochter : " Mam, waarom ligt papa onder zijn motor in de plantjes ? "
Niks ernstigs ,maar zo kreeg het stuur een tikkie en die staat nu scheef ten opzichte van de bovenste kroonplaat.
Gewoon moeren van de rubbers aan de onderkant van de kroonplaat losdraaien en het stuur weer uitlijnen op de rest....en vast draaien natuurlijk
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: do 07-03-2019, 09:01
- Mijn motor is een: Suzuki DL1000 (2005)
- Woonplaats: Rotterdam
Re: Scheve voorvork / t-stuk
Ahh zo!
Dat neerleggen is nooit echt een goed idee blijkbaar gelukkig niets ernstigs.
Het zijn bij mij niet de rubbers, helaas, dat zou het wel een makkelijkere fix maken.
Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
Dat neerleggen is nooit echt een goed idee blijkbaar gelukkig niets ernstigs.
Het zijn bij mij niet de rubbers, helaas, dat zou het wel een makkelijkere fix maken.
Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Iron Horse op wo 13-07-2022, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: di 03-08-2021, 22:32
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2008)
- Woonplaats: Bunschoten
Re: Scheve voorvork / t-stuk
Ik kwam deze adv op MP tegen. Misschien is het opgelost met dit.
https://link.marktplaats.nl/a1399710213 ... nt=app_ios
https://link.marktplaats.nl/a1399710213 ... nt=app_ios
Re: Scheve voorvork / t-stuk
Maurits heeft een DL 1000 2005 , geen 650
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: di 03-08-2021, 22:32
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2008)
- Woonplaats: Bunschoten
Re: Scheve voorvork / t-stuk
Ho excuus!
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: do 07-03-2019, 09:01
- Mijn motor is een: Suzuki DL1000 (2005)
- Woonplaats: Rotterdam
Re: Scheve voorvork / t-stuk
Klaas20vt schreef: ↑wo 13-07-2022, 13:55 Ik kwam deze adv op MP tegen. Misschien is het opgelost met dit.
https://link.marktplaats.nl/a1399710213 ... nt=app_ios
Kan gebeuren Enorm bedankt voor het meekijken.
Begin augustus gaat de motor nog een keer een klein beetje uit elkaar om nog eens goed te bepalen wat er vervangen moet worden.
Zoals gezegd; waarschijnlijk het T-stuk, maar even het eea uitsluiten voor we dingen gaan vervangen.
Ik werd nog wel getipt ; "Zo'n voorvork staat niet zomaar uit het niets scheef, misschien heeft je motor wel een flinke klapper gemaakt. "
Zouden jullie mij kunnen adviseren over hoe ik dit het beste kan onderzoeken?
Re: Scheve voorvork / t-stuk
Misschien deze zaak eens bellen
http://www.vanderwoudentechniek.nl/richten/richten.htm
ze doen ook vorkpoten
http://www.vanderwoudentechniek.nl/richten/richten.htm
ze doen ook vorkpoten
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: do 07-03-2019, 09:01
- Mijn motor is een: Suzuki DL1000 (2005)
- Woonplaats: Rotterdam
Re: Scheve voorvork / t-stuk
Thanks! Ik ga ze gelijk een mail sturen!
Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Iron Horse op wo 20-07-2022, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
- Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
- Woonplaats: Provincie Groningen
- Contacteer:
Re: Scheve voorvork / t-stuk
Alles wat 1x krom is geweest en weer wordt gericht is sterkte toch uit lijkt mij.
Re: Scheve voorvork / t-stuk
Ja ,wat moet ik hier nou op zeggen........
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: do 07-03-2019, 09:01
- Mijn motor is een: Suzuki DL1000 (2005)
- Woonplaats: Rotterdam
Re: Scheve voorvork / t-stuk
Iemand een motor kopen? Perfecte staat, altijd van een oud vrouwtje geweest en binnen gestaan....
Geintje natuurlijk ik ga het gewoon fixen
Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
Geintje natuurlijk ik ga het gewoon fixen
Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
Re: Scheve voorvork / t-stuk
Goed plan ! een beetje positiviteit en vertrouwen heeft nog niemand geschaad
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: do 07-03-2019, 09:01
- Mijn motor is een: Suzuki DL1000 (2005)
- Woonplaats: Rotterdam
Re: Scheve voorvork / t-stuk
Nou nou, komtie
Te vervangen:
Binnenpoten
T-Stuk
Balhoofdlagers
Glijbussen
Keerringen
Olie
Eigenlijk waren alleen de buitenpoten nog goed.
Rest van het frame is recht.
Kost even wat, maar hopelijk rijdt mijn motor volgende week beter dan ik hem ooit heb gehad.
Te vervangen:
Binnenpoten
T-Stuk
Balhoofdlagers
Glijbussen
Keerringen
Olie
Eigenlijk waren alleen de buitenpoten nog goed.
Rest van het frame is recht.
Kost even wat, maar hopelijk rijdt mijn motor volgende week beter dan ik hem ooit heb gehad.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: do 07-03-2019, 09:01
- Mijn motor is een: Suzuki DL1000 (2005)
- Woonplaats: Rotterdam
Re: Scheve voorvork / t-stuk
Oh, en een "nieuw" zadel
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: Scheve voorvork / t-stuk
Wijkt de motor tijdens het rijden ook daadwerkelijk af naar een kant? Bij mij lijkt het ook wat scheef te staan echter de strom gaat gewoon rechtdoor. Komt waarschijnlijk omdat de houders waar het stuur in zit niet geheel recht in de kroonplaat zitten.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: do 07-03-2019, 09:01
- Mijn motor is een: Suzuki DL1000 (2005)
- Woonplaats: Rotterdam
Re: Scheve voorvork / t-stuk
Het was niet alleen het stuur, bleek nadat het allemaal uit elkaar was gehaald. T-stuk en binnenpoten waren niet goed meer.
De rest van het frame was nog goed
Hij rijdt weer helemaal super.
Ik zit recht, stuur zit recht, motor rijdt rechtdoor.
Nieuwe zadel zit een stuk steviger dan oude dat een scheurtje had.
Al met al weer helemaal content met de Strom.
Bedankt voor de reacties op mijn initiele vraagje!
Laatst gewijzigd door MauritsVM op wo 10-08-2022, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Scheve voorvork / t-stuk
Tis mooi weer. Nu rijden en niet meer aan die voorpoten denken.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Re: Scheve voorvork / t-stuk
Top! Mooi dat het nu in orde is ,veel plezier en veilige km's.