instelling vering - DL1000 L4
instelling vering - DL1000 L4
Even een informatieronde.
Wie heeft de instelling van de vering aangepast en hoe?
Bij mij staat hij standaard. Enkel met bagage voor een week regel ik achteraan wat bij...
Standaard is
Vooraan:
preload: 11mm
uitgaande demping: 8 klikken tegen de klok
ingaande demping: 8 klikken tegen de klok
Achteraan:
preload: 11 klikken met de klok
uitgaande demping: 1,25 toeren tegen de klok
mvg
Lode
Wie heeft de instelling van de vering aangepast en hoe?
Bij mij staat hij standaard. Enkel met bagage voor een week regel ik achteraan wat bij...
Standaard is
Vooraan:
preload: 11mm
uitgaande demping: 8 klikken tegen de klok
ingaande demping: 8 klikken tegen de klok
Achteraan:
preload: 11 klikken met de klok
uitgaande demping: 1,25 toeren tegen de klok
mvg
Lode
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: zo 23-08-2015, 23:09
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2015)
- Woonplaats: Zwolle
Re: instelling vering - DL1000 L4
Daar ben ik ook wel benieuwd na .
meestal in Motorplus staan bij testen ook wel instellingen.
Geen idee of dit er ook is ..
meestal in Motorplus staan bij testen ook wel instellingen.
Geen idee of dit er ook is ..
Vstrom1000A 2015 Kaki.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: instelling vering - DL1000 L4
LEZEN
Nog een topic
Standaard instelling is prut.
2 linkjes naar interessante info.
Ik zou een heel lang verhaal kunnen maar hou het kort.
Wat mis je aan de standaard instelling, wat wil je verbeteren, wat zoek je?
Achter is standaard te slap, voor te hard.
Bij mij nu:
- voor: preload standaard op 4, uitgaand op 7 tegen de klok, ingaand 13 tegen de klok.
- achter, uitgaand nooit meer dan 0,75 toeren tegen de klok, preload 17 klikken met de klok mee.
Vooral die 0,75 is bepalend.
Merk je weinig verschil bij 1 of 2 klikjes meer of minder, so be it.
Schrijf op wat je doet. Je kunt zo maar de verkeerde kant op draaien en helemaal lost raken.
Succes.
Nog een topic
Standaard instelling is prut.
2 linkjes naar interessante info.
Ik zou een heel lang verhaal kunnen maar hou het kort.
Wat mis je aan de standaard instelling, wat wil je verbeteren, wat zoek je?
Achter is standaard te slap, voor te hard.
Bij mij nu:
- voor: preload standaard op 4, uitgaand op 7 tegen de klok, ingaand 13 tegen de klok.
- achter, uitgaand nooit meer dan 0,75 toeren tegen de klok, preload 17 klikken met de klok mee.
Vooral die 0,75 is bepalend.
Merk je weinig verschil bij 1 of 2 klikjes meer of minder, so be it.
Schrijf op wat je doet. Je kunt zo maar de verkeerde kant op draaien en helemaal lost raken.
Succes.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
Re: instelling vering - DL1000 L4
Bedankt RedStrom,
Die eerste had ik ook gevonden.
Die tweede had ik nog niet gevonden op het forum en daar staat wel wat extra info op.
Misschien de SAG ook eens meten. Ik weeg 80kg maar dat is misschien wat minder dan de gemiddelde V-strommer.
Eerlijk gezegd vind ik de L4 zo al heerlijk rijden. Maar ik lees overal dat de vering instellen nog en enorme verbetering is. En als het nog beter kan...
Dus ga ik ook maar eens met die instelling spelen.
Grtn
Lode
Die eerste had ik ook gevonden.
Die tweede had ik nog niet gevonden op het forum en daar staat wel wat extra info op.
Misschien de SAG ook eens meten. Ik weeg 80kg maar dat is misschien wat minder dan de gemiddelde V-strommer.
Eerlijk gezegd vind ik de L4 zo al heerlijk rijden. Maar ik lees overal dat de vering instellen nog en enorme verbetering is. En als het nog beter kan...
Dus ga ik ook maar eens met die instelling spelen.
Grtn
Lode
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: instelling vering - DL1000 L4
En Lode, nog in de speeltuin geweest?
Ben wel benieuwd. Met name naar wat je van die 0,75 demping ipv de te slappe 1,25.
Met 80 kg zou mijn (preload achter) 17 bij jou ongeveer 15 zijn voor dezelfde SAG.
Voor maakt het niet veel uit die 6 kg verschil.
Je tank vol of leeg heeft een groter effect.
Ben wel benieuwd. Met name naar wat je van die 0,75 demping ipv de te slappe 1,25.
Met 80 kg zou mijn (preload achter) 17 bij jou ongeveer 15 zijn voor dezelfde SAG.
Voor maakt het niet veel uit die 6 kg verschil.
Je tank vol of leeg heeft een groter effect.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
Re: instelling vering - DL1000 L4
14 dagen geleden eens stevig kunnen door raggen. Sankt-Vith, Luxemburg, en een stukje Duitsland.
Ik merk wel met de standaard instelling dat hij vooraan te hard is en dat hij naar de buitenkant van de bocht wil.
Nu staat hij op preload, uitgaand, ingaand vooraan op respectievelijk 8mm, 8ccw, 13ccw en preload, uitgaand achteraan op respectievelijk 13cw en 1ccw.
Voorlaatste week van mei een dikke week naar Oostenrijk, Slovenië, Italië. Ik benieuwd hoe hij zich vol gepakt zal gedragen.
Grtn
Lode
Ik merk wel met de standaard instelling dat hij vooraan te hard is en dat hij naar de buitenkant van de bocht wil.
Nu staat hij op preload, uitgaand, ingaand vooraan op respectievelijk 8mm, 8ccw, 13ccw en preload, uitgaand achteraan op respectievelijk 13cw en 1ccw.
Voorlaatste week van mei een dikke week naar Oostenrijk, Slovenië, Italië. Ik benieuwd hoe hij zich vol gepakt zal gedragen.
Grtn
Lode
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: instelling vering - DL1000 L4
Klinkt goed. Herkenbare instellingen.
Vandaag met passagier gereden. Preload achter 7 clicks strakker. Had nog wel meer gemogen.
Balans was weg. Maar nog goed te doen.
Vandaag met passagier gereden. Preload achter 7 clicks strakker. Had nog wel meer gemogen.
Balans was weg. Maar nog goed te doen.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- RichardA
- Berichten: 265
- Lid geworden op: za 30-05-2009, 15:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000A L4 wit (voorheen DL-650 K9 wit)
Re: instelling vering - DL1000 L4
Vervolg van het verhaal op;
http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f ... 70#p186070" onclick="window.open(this.href);return false;
@JW;
Ik heb inderdaad een foutje gemaakt in de notatie; ik heb de ingaande demping voor veranderd naar 14, niet de voorspanning.
Denk dat een eenduidige notatie van de instelling nodig is om misverstanden te voorkomen;
- de notatie van LHoey vond ik het meest duidelijk
Met vorige post had ik dus het volgende;
Vooraan:
preload: 11mm (4e ring)
uitgaande demping: niet gecontroleerd
ingaande demping: 7 klikken tegen de klok ==> veranderd naar 14
Achteraan:
preload: 5 klikken met de klok ==> veranderd naar 8
uitgaande demping: ?? toeren tegen de klok (moet eerst de bagger weghalen )
Nu gemerkt, dat de SAG niet klopt : als ik, in het donker met licht aan, over de motor sta en ga vervolgens op de motor zitten, komt me koplamp omhoog, m.a.w. hij veert achter meer in dan voor.
Ook gemerkt; als ik snel over de verkeersdrempel rijd, veert hij achter verder door als ik de drempel af ga dan voor : achter dus slapper dan voor.
Net dus weer wat aangepast en gaan we weer testrijden;
Vooraan:
preload: 11mm (4e ring)
uitgaande demping: 7 klikken tegen de klok ==> veranderd naar 8
ingaande demping: 7 klikken tegen de klok ==> veranderd naar 14
Achteraan:
preload: 5 klikken met de klok ==> veranderd naar 8 ==> veranderd naar 14
uitgaande demping: ?? toeren tegen de klok (moet eerst de bagger weghalen )
Heb nog wel 3 vraagjes......
1: uit het SAG filmpje van Keith Code maak ik op, dat met de voorspanning van de achterveer aanpassen, je dus niet alleen de hoogte aanpast, maar ook de stugheid van de veer..... (vering achter word dus harder)
2: ik heb nog de originele Battlewings (nu met 23500 km) en m'n voorband zit nu op de slijtnok, maar achter nog 2 a 3 mm boven de slijtnok; kan het zijn dat mijn voorband harder gesleten is door de harde ingaande demping ?? (dat de band dus veel heeft opgevangen ipv de demping en daardoor harder gesleten is dan achter)
3: het is me niet helemaal duidelijk wat er gebeurd als ik de uitgaande demping harder/slapper zet... ik heb hem van 7 naar 8 gezet, volgens het boekje dus "slapper", maar veert hij dan sneller uit (minder gedempt) of juist minder snel (meer gedempt)?
Richard.
http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f ... 70#p186070" onclick="window.open(this.href);return false;
@JW;
Ik heb inderdaad een foutje gemaakt in de notatie; ik heb de ingaande demping voor veranderd naar 14, niet de voorspanning.
Denk dat een eenduidige notatie van de instelling nodig is om misverstanden te voorkomen;
- de notatie van LHoey vond ik het meest duidelijk
Met vorige post had ik dus het volgende;
Vooraan:
preload: 11mm (4e ring)
uitgaande demping: niet gecontroleerd
ingaande demping: 7 klikken tegen de klok ==> veranderd naar 14
Achteraan:
preload: 5 klikken met de klok ==> veranderd naar 8
uitgaande demping: ?? toeren tegen de klok (moet eerst de bagger weghalen )
Nu gemerkt, dat de SAG niet klopt : als ik, in het donker met licht aan, over de motor sta en ga vervolgens op de motor zitten, komt me koplamp omhoog, m.a.w. hij veert achter meer in dan voor.
Ook gemerkt; als ik snel over de verkeersdrempel rijd, veert hij achter verder door als ik de drempel af ga dan voor : achter dus slapper dan voor.
Net dus weer wat aangepast en gaan we weer testrijden;
Vooraan:
preload: 11mm (4e ring)
uitgaande demping: 7 klikken tegen de klok ==> veranderd naar 8
ingaande demping: 7 klikken tegen de klok ==> veranderd naar 14
Achteraan:
preload: 5 klikken met de klok ==> veranderd naar 8 ==> veranderd naar 14
uitgaande demping: ?? toeren tegen de klok (moet eerst de bagger weghalen )
Heb nog wel 3 vraagjes......
1: uit het SAG filmpje van Keith Code maak ik op, dat met de voorspanning van de achterveer aanpassen, je dus niet alleen de hoogte aanpast, maar ook de stugheid van de veer..... (vering achter word dus harder)
2: ik heb nog de originele Battlewings (nu met 23500 km) en m'n voorband zit nu op de slijtnok, maar achter nog 2 a 3 mm boven de slijtnok; kan het zijn dat mijn voorband harder gesleten is door de harde ingaande demping ?? (dat de band dus veel heeft opgevangen ipv de demping en daardoor harder gesleten is dan achter)
3: het is me niet helemaal duidelijk wat er gebeurd als ik de uitgaande demping harder/slapper zet... ik heb hem van 7 naar 8 gezet, volgens het boekje dus "slapper", maar veert hij dan sneller uit (minder gedempt) of juist minder snel (meer gedempt)?
Richard.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: instelling vering - DL1000 L4
Goed bezig. Ben benieuwd naar het resultaat. Dit lijkt erg op hoe ik rij.
1/ Veervoorspanning verhogen/verlagen maakt een veer niet stugger of slapper. Je gebruikt alleen al een stuk van de veerweg, van de mm's die de veer ingedrukt kan worden.
Voorspanning is een verwarrende term eigenlijk.
Bij progressieve veren gaat dit niet helemaal op, maar wel binnen het beperkte stelbereik.
2/ Slijtage hangt van meer af dan alleen vering. Gezien je lage voorspanning achter zou je juist meer achter verwachten.
Rijstijl, banden zelf, druk, etc. Ik belast voor ook relatief meer dan achter, ook al met de 650.
3/ Slapper betekent dat hij meer tijd krijgt om te bewegen. Stugger is minder beweging. Hyperpro vind dat demping ongeveer 1 seconde mag duren.
Niet langer, maar ook niet korter. Dan wordt het wel erg oncomfortabel.
1/ Veervoorspanning verhogen/verlagen maakt een veer niet stugger of slapper. Je gebruikt alleen al een stuk van de veerweg, van de mm's die de veer ingedrukt kan worden.
Voorspanning is een verwarrende term eigenlijk.
Bij progressieve veren gaat dit niet helemaal op, maar wel binnen het beperkte stelbereik.
2/ Slijtage hangt van meer af dan alleen vering. Gezien je lage voorspanning achter zou je juist meer achter verwachten.
Rijstijl, banden zelf, druk, etc. Ik belast voor ook relatief meer dan achter, ook al met de 650.
3/ Slapper betekent dat hij meer tijd krijgt om te bewegen. Stugger is minder beweging. Hyperpro vind dat demping ongeveer 1 seconde mag duren.
Niet langer, maar ook niet korter. Dan wordt het wel erg oncomfortabel.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Bozobin †
- DL650 berijder
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
- Woonplaats: Delft
- Contacteer:
Re: instelling vering - DL1000 L4
Als je harder remt dan optrekt is je voorband eerder op, als je harder optrekt dan remt is je achterband eerder op.
Mijn achterband is altijd eerder versleten omdat ik zo veel mogelijk op de motor afrem en soms best wel flink op kan trekken.
Mijn achterband is altijd eerder versleten omdat ik zo veel mogelijk op de motor afrem en soms best wel flink op kan trekken.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
- RichardA
- Berichten: 265
- Lid geworden op: za 30-05-2009, 15:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000A L4 wit (voorheen DL-650 K9 wit)
Re: instelling vering - DL1000 L4
@Bobizin,
Kijk, dat is een logische verklaring, waar ik wat mee kan;
Om mijn voorband niet zo hard te laten slijten, zodat hij net zolang mee gaat als achter, moet ik dus voortaan gewoon harder optrekken, mogelijk met af en toe een wheelie erbij
Richard
Kijk, dat is een logische verklaring, waar ik wat mee kan;
Om mijn voorband niet zo hard te laten slijten, zodat hij net zolang mee gaat als achter, moet ik dus voortaan gewoon harder optrekken, mogelijk met af en toe een wheelie erbij
Richard
- Motormuus
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
- Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
- Woonplaats: brouwershaven
Re: instelling vering - DL1000 L4
Wheelie hoe je op de 1000 geen moeite voor te doen. Maar hier vreet is ik in 8000 ook een achterband op. Idd afremmen op de motor. Leuk voor de 4 cilinder die achter je rijd. Mijn rij-instructeur heeft mij dat ook zo geleerd. Moest een dijkje over en mocht niet remmen alleen de motorrem gebruiken.
- RichardA
- Berichten: 265
- Lid geworden op: za 30-05-2009, 15:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000A L4 wit (voorheen DL-650 K9 wit)
Re: instelling vering - DL1000 L4
Heb een keer gehad dat een busje achter me, me ging waarschuwen dat m'n remlicht het niet deed ; hoe leg je dan uit dat ik ook niet geremd had ?
- RichardA
- Berichten: 265
- Lid geworden op: za 30-05-2009, 15:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000A L4 wit (voorheen DL-650 K9 wit)
Re: instelling vering - DL1000 L4
Vandaag de SAG afgesteld; 58mm voor & achter.
voor vertikaal omhoog gemeten naar het spatbord en niet schuin langs de vorkpoot.
Instelling staat nu;
Vooraan:
preload: 11mm (4e ring)
uitgaande demping: 14 klikken tegen de klok
ingaande demping: 8 klikken tegen de klok
Achteraan:
preload: 20 klikken met de klok
uitgaande demping: 1.5 toeren tegen de klok
N.b. ik heb 1.5 uitgaande demping nodig om de twee stippen tegenover elkaar te krijgen ipv de 1.25 die in de manual staat.
Uiteindelijk is mijn preload achter in meerdere fases van 5 naar 20 gegaan.... : moet dus echt veel te zacht gestaan hebben.
Nu weer proefrijden.
Heb wel gemerkt dat met de ingaande demping voor van 7 naar 14 en de preload achter van 5 naar 14 hij minder last had van wind en makkelijker door korte bochten (rotonde) ging.
Wat ik nog vreemder vind; de motor is nu dus meer naar voren gekanteld, maar plots zit ik meer tegen de opstaande rand van het zadel..... ook overweegde ik barbacks te monteren, maar vind het nu niet meer zo nodig...... dit terwijl ik nu dus juist meer voorover zou zitten.
Richard.
voor vertikaal omhoog gemeten naar het spatbord en niet schuin langs de vorkpoot.
Instelling staat nu;
Vooraan:
preload: 11mm (4e ring)
uitgaande demping: 14 klikken tegen de klok
ingaande demping: 8 klikken tegen de klok
Achteraan:
preload: 20 klikken met de klok
uitgaande demping: 1.5 toeren tegen de klok
N.b. ik heb 1.5 uitgaande demping nodig om de twee stippen tegenover elkaar te krijgen ipv de 1.25 die in de manual staat.
Uiteindelijk is mijn preload achter in meerdere fases van 5 naar 20 gegaan.... : moet dus echt veel te zacht gestaan hebben.
Nu weer proefrijden.
Heb wel gemerkt dat met de ingaande demping voor van 7 naar 14 en de preload achter van 5 naar 14 hij minder last had van wind en makkelijker door korte bochten (rotonde) ging.
Wat ik nog vreemder vind; de motor is nu dus meer naar voren gekanteld, maar plots zit ik meer tegen de opstaande rand van het zadel..... ook overweegde ik barbacks te monteren, maar vind het nu niet meer zo nodig...... dit terwijl ik nu dus juist meer voorover zou zitten.
Richard.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: instelling vering - DL1000 L4
Goed bezig Richard.
In- en uitgaande demping voor zal wel andersom zijn.
Mooi dat het werkt. Weer 1 die het ervaart.
In- en uitgaande demping voor zal wel andersom zijn.
Mooi dat het werkt. Weer 1 die het ervaart.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 167
- Lid geworden op: za 16-05-2015, 17:04
- Mijn motor is een: Honda Africa Twin adventure tri colore
- Woonplaats: Rijssen
Re: instelling vering - DL1000 L4
Deze topic maar eens doorgelezen om ook mijn nieuwe 1000 in balans te krijgen. Van de basisafstelling begrijp ik niets. Dan is het een stuiterbal.
Ik heb het als volgt:
Voor: preload op 4 ringen. Ingaand op 13 en Uitgaand op 7 klikken.
Achter: preload op 16 klikken (met topkoffer) en Uitgaand op 0.75.
Goed werk gedaan JW. Scheelt een hoop gemier.
Ik heb het als volgt:
Voor: preload op 4 ringen. Ingaand op 13 en Uitgaand op 7 klikken.
Achter: preload op 16 klikken (met topkoffer) en Uitgaand op 0.75.
Goed werk gedaan JW. Scheelt een hoop gemier.
You can't buy happiness, but you can buy an Africa Twin and that is pretty close
Keep calm and twist the throttle
Grtz. Stromjäger
Keep calm and twist the throttle
Grtz. Stromjäger
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: instelling vering - DL1000 L4
Exact zoals ik hem nu heb.
Ik heb hem een tijdje strakker gehad, maar mistte de feedback voor.
Met iedere rijder die wel met zijn vering stoeit ben ik blij als Churandy.
Het is zo zonde van die 12.999,- als je dat niet doet.
Ik heb hem een tijdje strakker gehad, maar mistte de feedback voor.
Met iedere rijder die wel met zijn vering stoeit ben ik blij als Churandy.
Het is zo zonde van die 12.999,- als je dat niet doet.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: instelling vering - DL1000 L4
Voor: preload op 3 (was 4) ringen. Ingaand op 9 en uitgaand op 12 (was 8 ) klikken.
Achter: preload op 17 klikken en uitgaand op 0.63 (tussen 0.50 en 0.75 in).
Update nav bezoek aan Mile Pajic. Bekend van uitlaten en tuning, maar ook voor gewoon onderhoud en vering.
Die heeft naar de vering gekeken.
Hij vond alles ok, behalve de uitgaande demping voor. Die heeft hij losser gezet.
Terwijl ik aan het overwegen was om hem toch weer stakker te zetten.
Opmerkelijk verschil toch weer. Nog meer balans en rust in de hele fiets nu.
Het is vaak bij vering zo dat je andersom moet denken. Achter voelt niet goed, dan voor wat bijstellen.
En dus ook denk je iets strakker te moeten zetten, dan blijkt het losser te zijn.
Mile Pajic approved settings: ik laat ze mooi staan zo.
Het schroevendraaiertje voor het onderweg aanpassen en testen blijft vanaf nu thuis.
Achter: preload op 17 klikken en uitgaand op 0.63 (tussen 0.50 en 0.75 in).
Update nav bezoek aan Mile Pajic. Bekend van uitlaten en tuning, maar ook voor gewoon onderhoud en vering.
Die heeft naar de vering gekeken.
Hij vond alles ok, behalve de uitgaande demping voor. Die heeft hij losser gezet.
Terwijl ik aan het overwegen was om hem toch weer stakker te zetten.
Opmerkelijk verschil toch weer. Nog meer balans en rust in de hele fiets nu.
Het is vaak bij vering zo dat je andersom moet denken. Achter voelt niet goed, dan voor wat bijstellen.
En dus ook denk je iets strakker te moeten zetten, dan blijkt het losser te zijn.
Mile Pajic approved settings: ik laat ze mooi staan zo.
Het schroevendraaiertje voor het onderweg aanpassen en testen blijft vanaf nu thuis.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
Re: instelling vering - DL1000 L4
die richting gaat het bij mij ook uit al niet zo extreem.
ik zit nu op 3 ringen, 10 klikken ingaand en 10 klikken uitgaand.
achteraan op 14 klikken preload en demping op 1.
grtn
Lode
ik zit nu op 3 ringen, 10 klikken ingaand en 10 klikken uitgaand.
achteraan op 14 klikken preload en demping op 1.
grtn
Lode
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: instelling vering - DL1000 L4
Stand vanmorgen:
Voor: preload op 4 ringen. Ingaand op 11 en uitgaand op 7 klikken.
Achter: preload op 16 klikken en uitgaand op 1.00.
Bevalt goed.
Maar ...
Het kan altijd beter.
In Apeldoorn combikit Hyperpro laten monteren. Veren voor en achter (geen shock).
Alleen voor werd sterk afgeraden. Logisch.
Nu blijkt dat de originele veren zeker met bg settings aardig in de buurt van de Hyperpro's komen.
Maar met Hyperpro's beter sturen, meer balans en minder beweging. Strakker en comfortabeler. En vooral in bochten.
Ik had gehoopt op een groter verschil, maar het totaalpakket is merkbaar beter geworden.
Bij een K-model Strom doe je jezelf tekort als je niet tenminste de veren voor vervangt, maar bij de 1000A kun je wel zonder.
Maar ikke niet
Voor: preload op 4 ringen. Ingaand op 11 en uitgaand op 7 klikken.
Achter: preload op 16 klikken en uitgaand op 1.00.
Bevalt goed.
Maar ...
Het kan altijd beter.
In Apeldoorn combikit Hyperpro laten monteren. Veren voor en achter (geen shock).
Alleen voor werd sterk afgeraden. Logisch.
Nu blijkt dat de originele veren zeker met bg settings aardig in de buurt van de Hyperpro's komen.
Maar met Hyperpro's beter sturen, meer balans en minder beweging. Strakker en comfortabeler. En vooral in bochten.
Ik had gehoopt op een groter verschil, maar het totaalpakket is merkbaar beter geworden.
Bij een K-model Strom doe je jezelf tekort als je niet tenminste de veren voor vervangt, maar bij de 1000A kun je wel zonder.
Maar ikke niet
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Peettomaat
- DL1000 berijder
- Berichten: 302
- Lid geworden op: zo 16-03-2014, 19:31
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050XT
- Woonplaats: Hellevoetsluis
Re: instelling vering - DL1000 L4
Ik ben ook weer eens de boel aan het checken omdat ik hem voor soms toch wel wat vind klapperen vnl bij slecht wegdek. Op goed asvalt geen last .RedStrom schreef:Stand vanmorgen:
Achter: preload op 16 klikken en uitgaand op 1.00.
Die uitgaand op 1.00 is dat eerst het schroefje volledig naar rechts en dan 1 volle ronde terug totdat de puntje weer tegen over elkaar staan ?
Dit zal niet het geklapper voor verminderen denk ik maar deze aanpassing was de werkwijze me niet helemaal duidelijk.
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: instelling vering - DL1000 L4
Klopt Peter. Helemaal naar rechts is dicht. Dan staan de puntjes ongeveer tegenover elkaar.
Dan een volle 360°-slag naar links is 1.00.
Wat je vooral eens moet proberen is 0.25. Andere kant van het spectrum zeg maar. 1.00 is relatief 'los'.
Dat is een wat rigoureuzer stap die je wel moet merken. Dat geeft een beter idee wat wijzigen van een instelling doet.
Het kan heel goed dat je door achter iets te veranderen je aan de voorkant een positief (of negatief) effect merkt.
Hou maar eens een stokje tussen je vingers en tik de losse kant aan.
Die gaat zeer snel 'trillen'. Maar niet omdat die kant los is, maar de andere kant klem zit tussen je vingers. Die kant helpt niet mee in de balans.
Balans is wat je zoekt. Kan comfort zijn, kan juist heel strak zijn. Bij beide kun je balans hebben.
Maar het blijft altijd een compromis. Op asfalt zijn er vele instellingen die als goed ervaren worden.
Als je snel rijdt is het weer anders dan als je langzaam rijdt door een dorpje bijvoorbeeld (dat is nooit 100%te krijgen).
Drempels, rotondes (omgooien van rechts-links-rechts met name), lange doordraaiers op een oneffen straat (als voor en achter gelijk reageren op een oneffenheid heb je balans), helpen.
Gaat ie 'wipwappen', dan moet voor iets opvangen wat achter niet goed staat, of andersom.
Na een goed gesprek met, en inspectie door, een KTM-testrijder/engineer (op het gebied van vering) heb ik zelf de uitgaande demping voor en achter hoger gezet.
Meer demping is minder beweging is meer rust in de fiets bij aanspreken van de vering/demping. Kan wel wat minder comfortabel zijn.
Zelf rij ik nu al een tijdje zeer tevreden rond met:
- ingaand voor (die is vooral voor het comfort van belang en staat standaard te 'strak' op : 12 klikjes linksom vanuit helemaal rechtsom (gesloten = meeste demping).
- uitgaand voor: 6 (standaard is
- uitgaand achter: 0.25 (standaard is 1.25)
- veervoorspanning voor: 4 ringen (standaard is 4)
- veervoorspanning achter: 16 klikjes naar rechts vanuit helemaal gesloten linksom (standaard is 11)
- 10 mm doorgestoken voorpoten
- Hyperpro veren (shockdemper is nog standaard) voor en achter, maar zonder Hyperpro zou de instelling bij mij nagenoeg hetzelfde zijn.
Gewoon proberen en 1 ding tegelijk veranderen.
Het kan zijn dat als je 1.00 beter vindt, je uitgaand voor ook wat 'losser' moet zetten en op 8 of zelfs 10 uitkomt. Maar dat is persoonlijk.
Succes
Dan een volle 360°-slag naar links is 1.00.
Wat je vooral eens moet proberen is 0.25. Andere kant van het spectrum zeg maar. 1.00 is relatief 'los'.
Dat is een wat rigoureuzer stap die je wel moet merken. Dat geeft een beter idee wat wijzigen van een instelling doet.
Het kan heel goed dat je door achter iets te veranderen je aan de voorkant een positief (of negatief) effect merkt.
Hou maar eens een stokje tussen je vingers en tik de losse kant aan.
Die gaat zeer snel 'trillen'. Maar niet omdat die kant los is, maar de andere kant klem zit tussen je vingers. Die kant helpt niet mee in de balans.
Balans is wat je zoekt. Kan comfort zijn, kan juist heel strak zijn. Bij beide kun je balans hebben.
Maar het blijft altijd een compromis. Op asfalt zijn er vele instellingen die als goed ervaren worden.
Als je snel rijdt is het weer anders dan als je langzaam rijdt door een dorpje bijvoorbeeld (dat is nooit 100%te krijgen).
Drempels, rotondes (omgooien van rechts-links-rechts met name), lange doordraaiers op een oneffen straat (als voor en achter gelijk reageren op een oneffenheid heb je balans), helpen.
Gaat ie 'wipwappen', dan moet voor iets opvangen wat achter niet goed staat, of andersom.
Na een goed gesprek met, en inspectie door, een KTM-testrijder/engineer (op het gebied van vering) heb ik zelf de uitgaande demping voor en achter hoger gezet.
Meer demping is minder beweging is meer rust in de fiets bij aanspreken van de vering/demping. Kan wel wat minder comfortabel zijn.
Zelf rij ik nu al een tijdje zeer tevreden rond met:
- ingaand voor (die is vooral voor het comfort van belang en staat standaard te 'strak' op : 12 klikjes linksom vanuit helemaal rechtsom (gesloten = meeste demping).
- uitgaand voor: 6 (standaard is
- uitgaand achter: 0.25 (standaard is 1.25)
- veervoorspanning voor: 4 ringen (standaard is 4)
- veervoorspanning achter: 16 klikjes naar rechts vanuit helemaal gesloten linksom (standaard is 11)
- 10 mm doorgestoken voorpoten
- Hyperpro veren (shockdemper is nog standaard) voor en achter, maar zonder Hyperpro zou de instelling bij mij nagenoeg hetzelfde zijn.
Gewoon proberen en 1 ding tegelijk veranderen.
Het kan zijn dat als je 1.00 beter vindt, je uitgaand voor ook wat 'losser' moet zetten en op 8 of zelfs 10 uitkomt. Maar dat is persoonlijk.
Succes
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Peettomaat
- DL1000 berijder
- Berichten: 302
- Lid geworden op: zo 16-03-2014, 19:31
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050XT
- Woonplaats: Hellevoetsluis
Re: instelling vering - DL1000 L4
Super bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Zal het vanavond eens 2x lezen en vergelijken met wat ik nu heb ingesteld.
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Zal het vanavond eens 2x lezen en vergelijken met wat ik nu heb ingesteld.
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: instelling vering - DL1000 L4
Update.
Toch wat beter geluisterd naar de adviezen van de KTM\WP-expert en de Hyperpro expert.
De uitgaande voor strak gezet op 2.
Daarnaast heb ik een meer bewegelijke maar ook comfortabelere setting. De AT-settings noem ik ze. Meer comfort, minder feedback. Stuurt wel goed.
- ingaand voor: 10 klikjes linksom vanuit helemaal rechtsom (gesloten = meeste demping).
- uitgaand voor: 2
- uitgaand achter: 0.25
- veervoorspanning voor: 4 ringen
- veervoorspanning achter: 16 klikjes naar rechts vanuit helemaal gesloten linksom
- niet meer doorgestoken voorpoten
Strak sturende fiets, solide gevoel, met feedback.
De comfortabele settings zit in minder uitgaande demping voor en achter,
- uitgaand voor: 10
- uitgaand achter: 0.75
Probeer het maar eens.
Toch wat beter geluisterd naar de adviezen van de KTM\WP-expert en de Hyperpro expert.
De uitgaande voor strak gezet op 2.
Daarnaast heb ik een meer bewegelijke maar ook comfortabelere setting. De AT-settings noem ik ze. Meer comfort, minder feedback. Stuurt wel goed.
- ingaand voor: 10 klikjes linksom vanuit helemaal rechtsom (gesloten = meeste demping).
- uitgaand voor: 2
- uitgaand achter: 0.25
- veervoorspanning voor: 4 ringen
- veervoorspanning achter: 16 klikjes naar rechts vanuit helemaal gesloten linksom
- niet meer doorgestoken voorpoten
Strak sturende fiets, solide gevoel, met feedback.
De comfortabele settings zit in minder uitgaande demping voor en achter,
- uitgaand voor: 10
- uitgaand achter: 0.75
Probeer het maar eens.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: do 08-04-2010, 22:13
- Mijn motor is een: V-strom DL 650 2007 matzwart en V-Strom 1000 2014 zwart
- Woonplaats: Fryslân
Re: instelling vering - DL1000 L4
Heeej JW,
Ik was ontevreden over het sturen met de 1000. Ben ook verwend met mijn 650 pekelfiets met volledig Hyperpro, maar ja....
Heb de 1000 naar jouw settings ingesteld en man man, wat een andere beleving. Na wat proberen heb ik de uitgaand voor op 6.
Dit is een aanrader voor iedereen denk ik. Dank hiervoor. Hij stuurt veel beter. Hij mag blijven.
Mijn voorpoten zijn nog wel 10mm doorgestoken.Waarom raad je dit af ???
Ik was ontevreden over het sturen met de 1000. Ben ook verwend met mijn 650 pekelfiets met volledig Hyperpro, maar ja....
Heb de 1000 naar jouw settings ingesteld en man man, wat een andere beleving. Na wat proberen heb ik de uitgaand voor op 6.
Dit is een aanrader voor iedereen denk ik. Dank hiervoor. Hij stuurt veel beter. Hij mag blijven.
Mijn voorpoten zijn nog wel 10mm doorgestoken.Waarom raad je dit af ???
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: instelling vering - DL1000 L4
Leuk dat er meer zijn die de meerwaarde van het spelen met de vering zien
Zelf heb ik uitgaand nu voor en achter 4 en 0,50 ingesteld. Werkt offroad ook goed.
Doorsteken doe ik niet omdat Hyperpro dat niet voorschrijft, en dat doen ze anders wel, met goede reden.
En ik ervaar dat onstabiliteit optreedt bij rechtdoor rijden op de snelweg bij 150+.
Doorsteken doe je om makkelijker in te sturen. Maar met de juiste instellingen is het niet nodig.
Maar als je het lekker vindt gewoon laten zoals het is.
En de kreet ''hij mag blijven'' herken ik.
Zelf heb ik uitgaand nu voor en achter 4 en 0,50 ingesteld. Werkt offroad ook goed.
Doorsteken doe ik niet omdat Hyperpro dat niet voorschrijft, en dat doen ze anders wel, met goede reden.
En ik ervaar dat onstabiliteit optreedt bij rechtdoor rijden op de snelweg bij 150+.
Doorsteken doe je om makkelijker in te sturen. Maar met de juiste instellingen is het niet nodig.
Maar als je het lekker vindt gewoon laten zoals het is.
En de kreet ''hij mag blijven'' herken ik.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: za 25-07-2020, 11:55
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 (2014)
Re: instelling vering - DL1000 L4
Dag RedStrom,
Ik ben sinds vorige week trotse bezitter van mijn aller eerste V-strom, de L4.
Ik dacht dat de verschrikkelijke trillingen in het stuur (voel elk putje) kwamen door de slechte klinkerwegen waar ik de Strom genoodzaakt moest proefrijden voor de aankoop. Verder loopt hij prima, maar heeft wat TLC nodig.
Ik zit nu dit forum te lezen en zie dat meerdere mensen dit ervaren. Ik ga jouw instellingen proberen, kijken of ik dan minder "dode" onderarmen heb.
Bedankt voor duidelijke uitleg! Ik laat me hier weer horen zodra ingesteld en testgereden.
Fijn weekend,
Jeroen
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: instelling vering - DL1000 L4
Leuk Jeroen, benieuwd hoe het nu is.
Ik rij zelf al een tijd met wat ik ''strak'' noem:
VS voor: 4
VS achter: 15
ingaand voor: 13
uitgaand voor: 4
uitgaand achter: 0,50
Als de wegen wat slechter zijn of gewoon als ik er zin in heb heb ik nog een ''comfy'' setting:
VS voor: 4
VS achter: 15
ingaand voor: 8
uitgaand voor: 10
uitgaand achter: 1,00
Wat opvalt, misschien, is dat bij de comfy stand de ingaande demping voor hoger is dan bij strak. Dat is vanwege balans voor en achter.
Let wel: het blijft altijd een compromis. Er is geen ideale setting. Dan had ik hem al gevonden
Ik rij zelf al een tijd met wat ik ''strak'' noem:
VS voor: 4
VS achter: 15
ingaand voor: 13
uitgaand voor: 4
uitgaand achter: 0,50
Als de wegen wat slechter zijn of gewoon als ik er zin in heb heb ik nog een ''comfy'' setting:
VS voor: 4
VS achter: 15
ingaand voor: 8
uitgaand voor: 10
uitgaand achter: 1,00
Wat opvalt, misschien, is dat bij de comfy stand de ingaande demping voor hoger is dan bij strak. Dat is vanwege balans voor en achter.
Let wel: het blijft altijd een compromis. Er is geen ideale setting. Dan had ik hem al gevonden
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2981
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: instelling vering - DL1000 L4
Gelukkig je bent er weer, ik had je al gemist
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: instelling vering - DL1000 L4
Retraite Edy
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)