Scheve voorvork / t-stuk
Geplaatst: ma 11-07-2022, 11:16
Goedemorgen,
Ik zit al een tijdje met een klein probleempje;
Bij de proefrit voor de aanschaf van mijn motor heb ik het gevoel gehad dat mijn stuur niet 100% recht stond. Dit ter sprake gebracht en verkoper zei me dat hij toch echt recht stond.... Juist.
Omdat het voor de rest voor mij een nieuwe zithouding was, een erg lange autorit geweest was en erg windering tijdens de proefrit besloot ik om de verkoper te geloven. Ik zal wel een beetje scheef gezeten hebben of het me verbeeld hebben.... Juist.
Ik heb het beestje gekocht.
Na een flink aantal kilometers merk ik hier steeds minder en minder van, want ik ben dit gewoon gewend van mijn motor. Het stuur stond echt niet haaks ofzo, is een minimaal verschil geweest.
Na alle kilometers is het vanzelfsprekend tijd voor enig onderhoud. Ik heb dit laten doen bij een betrouwbare kennis van me die net zijn eigen zaak heeft. Na het onderhoud was één van zijn ervaren monteurs een proefrondje over het terrein gaan rijden waarna hij me opbeld;
"Beste Maurits, je voorvork staat scheef!" ......dat had ik niet echt nodig.
Na overleg heeft de monteur geprobeerd om een beter uitlijning van het eea te verkrijgen, helaas zonder resultaat.
Misschien staat het nu wel schever dan eerst, of het is een mentaal ding geworden, dat zou ook heel goed mogelijk zijn.
Lang verhaal kort; Waarschijnlijk een scheef t-stuk. Alleen het T-stuk vervangen gaat mij ( of de monteur) veel werk opleveren. Voorstel was om een complete voorvork op de kop te tikken van een sloop ( met alle risico's van dien).
Er staan heel wat complete DL650 voorvorken online, maar een enkele DL1000. Volgens de partnummers van deze samenstellingen scheelt het telkens alleen de laatste 2 getallen ( 06 voor de 1000 en 27 voor de 650).
Nu mijn vraag; Als ik in zijn geheel een voorvork vervang, kan ik dat eventueel ook kiezen voor een 650 ? Heeft iemand daar ervaring mee?
Dit verruimd mijn zoekgebied aanzienlijk.
Ik rij nu gewoon wel door met de motor, er is mij ook gezegd dat het wel VEILIG is ( eerste wat ik gecheckt heb). Zoals je wellicht begrijpt rijdt het toch anders nu ik deze kennis over de voorvork heb.
Mocht ik tzt een andere motor willen kopen, dan wil deze natuurlijk ook met een goed gevoel kunnen verkopen. (recht dus)
Ik zit al een tijdje met een klein probleempje;
Bij de proefrit voor de aanschaf van mijn motor heb ik het gevoel gehad dat mijn stuur niet 100% recht stond. Dit ter sprake gebracht en verkoper zei me dat hij toch echt recht stond.... Juist.
Omdat het voor de rest voor mij een nieuwe zithouding was, een erg lange autorit geweest was en erg windering tijdens de proefrit besloot ik om de verkoper te geloven. Ik zal wel een beetje scheef gezeten hebben of het me verbeeld hebben.... Juist.
Ik heb het beestje gekocht.
Na een flink aantal kilometers merk ik hier steeds minder en minder van, want ik ben dit gewoon gewend van mijn motor. Het stuur stond echt niet haaks ofzo, is een minimaal verschil geweest.
Na alle kilometers is het vanzelfsprekend tijd voor enig onderhoud. Ik heb dit laten doen bij een betrouwbare kennis van me die net zijn eigen zaak heeft. Na het onderhoud was één van zijn ervaren monteurs een proefrondje over het terrein gaan rijden waarna hij me opbeld;
"Beste Maurits, je voorvork staat scheef!" ......dat had ik niet echt nodig.
Na overleg heeft de monteur geprobeerd om een beter uitlijning van het eea te verkrijgen, helaas zonder resultaat.
Misschien staat het nu wel schever dan eerst, of het is een mentaal ding geworden, dat zou ook heel goed mogelijk zijn.
Lang verhaal kort; Waarschijnlijk een scheef t-stuk. Alleen het T-stuk vervangen gaat mij ( of de monteur) veel werk opleveren. Voorstel was om een complete voorvork op de kop te tikken van een sloop ( met alle risico's van dien).
Er staan heel wat complete DL650 voorvorken online, maar een enkele DL1000. Volgens de partnummers van deze samenstellingen scheelt het telkens alleen de laatste 2 getallen ( 06 voor de 1000 en 27 voor de 650).
Nu mijn vraag; Als ik in zijn geheel een voorvork vervang, kan ik dat eventueel ook kiezen voor een 650 ? Heeft iemand daar ervaring mee?
Dit verruimd mijn zoekgebied aanzienlijk.
Ik rij nu gewoon wel door met de motor, er is mij ook gezegd dat het wel VEILIG is ( eerste wat ik gecheckt heb). Zoals je wellicht begrijpt rijdt het toch anders nu ik deze kennis over de voorvork heb.
Mocht ik tzt een andere motor willen kopen, dan wil deze natuurlijk ook met een goed gevoel kunnen verkopen. (recht dus)